De grootste drijvende lemniscaatkraan van Nederland heeft een lieflijke naam: het Nijlpaard. Die naam dankt de kraan aan zijn vorm. De drijvende zwenkkraan, in gebruik bij OBA Bulk Terminal in Amsterdam, heeft een hefvermogen van maar liefst 50 ton. Vicoma heeft constructieve verbeteringen ontworpen om scheuren in de constructie een halt toe te roepen.
Project: scheuren geconstateerd aan de onderzijde van de ton van het Nijlpaard
De kraan in het Westelijk Havengebied wordt ingezet bij bulkoverslag. In de wand van de ‘ton’ (het verticale cirkelvormige rode deel) zijn scheuren geconstateerd aan de onderzijde, vlak boven de draaikrans. De in het verleden aangebrachte verstijvingsstrippen bleken niet optimaal.
Vicoma’s rol: met behulp van FEM-analyse op zoek naar de oplossing
De engineers van Vicoma zijn met behulp van FEM-analyse op zoek gegaan naar de optimale vorm van de verstijvingsstrippen. Het scheurenonderzoek resulteerde in nieuwe verstijvingsstrippen met een andere vorm, waardoor de maximaal optredende spanningen lager zijn en op een andere locatie in de wand van de ton zullen ontstaan.
Resultaat: piekspanning met nieuwe verstijvingsstrippen gehalveerd
Inmiddels zijn de bestaande scheuren gerepareerd en zijn de eerder aangebrachte verstijvingsstrippen verwijderd. In de nieuwe situatie is de piekspanning in de constructie gehalveerd en ontstaan de maximale spanningen op een andere locatie in de wand van de ton.