Trillende kraan niet langer meer probleem voor kraandrijver • Vicoma Ga naar hoofdinhoud

Trillende kraan niet langer meer probleem voor kraandrijver

Meer weten over dit project?

Jack Koster en zijn team kunnen je er alles over vertellen

Vicoma Jack Koster

Jack Koster

Regional Director Velsen

Bel:     +31 (0)251 260 110
Mail:   [email protected]

Andere vraag?
Neem direct contact op
Terug naar het overzicht

Over dit project

Vicoma ontving van een van zijn vaste opdrachtgevers in de zware industrie een interessante opdracht. Een kraan op de productielocatie trilt hinderlijk in de rijrichting en dit is niet prettig voor de kraandrijver. Hoewel de trillingen binnen de arbo-grenzen vallen wilde de opdrachtgever graag een oplossing voor dit probleem.

Project: kraanbaanliggers en rails zorgen voor hinderlijke trillingen in de cabine

De kraan heeft een overspanning van 24 meter, waarbij de cabine 8 meter onder de kraanliggers hangt. De kraan-baanliggers en de rails zijn verantwoordelijk voor de trillingen. Deze aanpassen is echter geen optie. Voor het onder¬zoek is een plaat-en-staven-model gemaakt van de cabinewagen en een deel van de kraanligger.

Vicoma’s rol: FEM-model geeft inzicht en leidt tot twee mogelijke oplossingen

Aan de hand van metingen gaf een FEM-model de engineers van Vicoma meer inzicht in aanpassingen aan de kraanconstructie en hun effect op de trillingen. Uiteindelijk bleken twee oplossingen mogelijk om de trillingen te verlagen: het toevoegen van massa en van een tuned mass demper, een massaveersysteem dat in één frequentiegebied wordt afgestemd om trillingen te dempen. Door massa toe te voegen, wordt de hoeveelheid massa die in beweging wordt gebracht groter wat de trillingen vermindert. Deze optie is door de grote hoeveelheid benodigde massa niet mogelijk en dus is gekozen voor een tuned mass demper

Resultaat: trillingen gereduceerd met maximaal 57 procent

Uiteindelijk is de kritische massa effectief verkleind met de tuned mass demper, die zo is afgesteld dat deze in de kritieke frequentie zijn werk doet. Met resultaat: de trillingen zijn met maximaal 57 procent gereduceerd, bleek uit verificatiemetingen.

Gerelateerde projecten

Alle projecten
Vicoma Hijskraan
Meer nuttige hijslast dankzij praktische oplossing
Vicoma assisteert Cargotec bij ontwerp van stapelkraan
Het Nijlpaard kan weer opgelucht ademhalen
Vicoma realiseert flinke staalreductie voor Danieli Corus
Vicoma aan de slag voor FPSO in Noordzeewateren