Vicoma ontving van een van zijn vaste opdrachtgevers in de zware industrie een interessante opdracht. Een kraan op de productielocatie trilt hinderlijk in de rijrichting en dit is niet prettig voor de kraandrijver. Hoewel de trillingen binnen de arbo-grenzen vallen wilde de opdrachtgever graag een oplossing voor dit probleem.
Project: kraanbaanliggers en rails zorgen voor hinderlijke trillingen in de cabine
De kraan heeft een overspanning van 24 meter, waarbij de cabine 8 meter onder de kraanliggers hangt. De kraan-baanliggers en de rails zijn verantwoordelijk voor de trillingen. Deze aanpassen is echter geen optie. Voor het onder¬zoek is een plaat-en-staven-model gemaakt van de cabinewagen en een deel van de kraanligger.
Vicoma’s rol: FEM-model geeft inzicht en leidt tot twee mogelijke oplossingen
Aan de hand van metingen gaf een FEM-model de engineers van Vicoma meer inzicht in aanpassingen aan de kraanconstructie en hun effect op de trillingen. Uiteindelijk bleken twee oplossingen mogelijk om de trillingen te verlagen: het toevoegen van massa en van een tuned mass demper, een massaveersysteem dat in één frequentiegebied wordt afgestemd om trillingen te dempen. Door massa toe te voegen, wordt de hoeveelheid massa die in beweging wordt gebracht groter wat de trillingen vermindert. Deze optie is door de grote hoeveelheid benodigde massa niet mogelijk en dus is gekozen voor een tuned mass demper
Resultaat: trillingen gereduceerd met maximaal 57 procent
Uiteindelijk is de kritische massa effectief verkleind met de tuned mass demper, die zo is afgesteld dat deze in de kritieke frequentie zijn werk doet. Met resultaat: de trillingen zijn met maximaal 57 procent gereduceerd, bleek uit verificatiemetingen.